Internetová reklama – cesta k bohatstvu? (I.)

Autor: Ľubomír Štulajter | 29.11.2012 o 1:40 | Karma článku: 5,20 | Prečítané:  2370x

Dnešný Internet je plný reklamy a každému je jasné, že táto reklama nie je zadarmo. Zadávatelia reklamy za reklamný priestor platia vlastníkom webov, na ktorých je reklama zobrazená. Ak prevádzkujete vlastné www-stránky, možno vás už napadla otázka, či by nemohli nejako prispievať do osobného / rodinného / firemného rozpočtu. Zvlášť mladí začínajúci webmasteri sa s touto otázkou musia vyrovnať. Ako to teda je? Dá sa na internetovej reklame zbohatnúť?

Možno aj áno - ale tu platí to isté, čo v ktorejkoľvek inej oblasti podnikania. Ak chcete byť úspešný (-á), musíte rátať s tvrdou drinou a množstvom obetovaného času. A stále to nezaručuje úspech. Chce to talent, chce to nápad, treba sa vedieť predať - inak všetka tá drina vyjde navnivoč.

Kedy teda má význam začať o zarábaní na reklame vôbec uvažovať? Ak máte malú stránku venovanú svojmu koníčku, ktorú navštívi pár ľudí denne, na reklamu zabudnite, bola by to len strata času. Čím väčší web, čím viac ľudí ho navštevuje a čím viac času na ňom strávia, tým zaujímavejšie to bude.

Skúsme byť konkrétnejší. Najbežnejším spôsobom spoplatnenia internetovej reklamy je dnes "Pay Per Click", t.j. platby za kliknutie. Nezáleží na počte zobrazení reklamy, ale na tom, koľkokrát na ňu návštevníci webu kliknú. Miera prekliku (pomer medzi počtom klikov a počtom zobrazení reklamy) sa spravidla pohybuje medzi 0,01% a niekoľkými percentami. Ceny za klik medzi pár centami a eurom.

Poďme si to teda zrátať. Štatisticky je priemerná miera prekliku na Slovensku cca 0,5%, t.j. z 1000 zobrazení reklamy máte 5 klikov. Predpokladajme priemernú cenu za klik 0,20 €. Ak Vám reklamu dodáva reklamný systém (v našich podmienkach Google Adsense alebo Etarget), cca polovicu ceny si necháva pre seba, druhá polovica je vaša. Máte teda 0,10 € za klik. Koľko zobrazení reklamy potrebujete, aby ste zarobili hoci len 10 €? 20 tisíc. Za akú dobu dokážete na svojom webe tých 20 tisíc zobrazení nazbierať?

Príklad. Majme 100 návštevníkov denne, 400 zobrazení reklamy, 2 kliky, vlastný príjem 0,10 € za klik. Mesačne máte 6 €. Pred zdanením.

Iný príklad. Atraktívny obsah, drahá reklama. 500 návštevníkov denne, 4000 zobrazení, 80 klikov, príjem 0,25 € za klik. Blahoželám, 6 stoviek mesačne je slušný výsledok.

Portál s 10 tisíc návštevnikmi denne, 200 tisíc zobrazení, 1000 klikov, priem. cena za klik 0,10 €, vašich je 0,05 €... 1520 € mesačne.

Kým si však s vidinou bezstarostného života na Bahamách zaregistrujete novú doménu, treba si uvedomiť dve veci: Po prvé - vybudovanie a prevádzka takého portálu stojí veľa peňazí aj úsilia. Po druhé - prvý bod je na začiatku jediná istota, ktorú máte. Keď začínate, tú návštevnosť si dopredu ťažko naplánujete. Miera prekliku môže byť kľudne 0,05%. A ani cena za klik nemusí dosiahnuť očakávanú úroveň. Veľa závisí od oblasti, ktorou sa zaoberáte a z ktorej sa vám podarí získať reklamu. Napríklad finančné produkty majú vyššiu cenu za klik, ale na druhej strane tých zobrazení a teda aj klikov asi bude menej. Bežný smrteľník finančné správy neštuduje. Ak budete prevádzkovať herný server, návštevnosť môže byť vysoká, podobne počet zobrazení... ale narovinu - kto kliká na reklamu, keď sa hrá?

Takže všeobecne. Ak chcete na internetovej reklame zarábať, musíte mať obsah, ktorý láka a ktorý je stále aktuálny. Ľudia vás na tom Internete musia nájsť. A vy ich musíte presvedčiť, že sa im oplatí prísť znova. A znova. A znova.. Ak veríte, že to dokážete, môžete sa pustiť do práce.

Na záver musím upozorniť ešte na jeden aspekt. Ak sa už rozhodnete privyrábať si reklamou, dajte si veľký pozor, aby náhodou nešla proti cieľom samotného webu. Zvlášť to platí v prípade e-shopov. O čo ide? Najmä automatické reklamné systémy ako Google Adsense alebo Etarget totiž určite budú preferovať zobrazovanie reklám relevantných k obsahu stránky. A tak je pravdepodobné, že ak máte napríklad e-shop s pneumatikami, zobrazí sa vám v ňom reklama na pneumatiky. V konečnom dôsledku sa vám môže stať, že potenciálneho zákazníka, ktorý vám mohol priniesť zisk napríklad 20 €, doslova za pár centov "predáte" konkurencii. A to vám za to určite nestojí.

V e-shopoch teda s reklamou opatrne. Ak ju už veľmi chcete, mali by ste si vyberať - aby nekolidovala s vaším predmetom podnikania. Nie je to jednoduché, trebárs predajca spodného prádla určite nebude mať záujem o reklamu na spomínaných stránkach zameraných na predaj pneumatík. Pre svoje produkty totiž hľadá relevantné publikum. Riešením by mohla byť napríklad reklama na autopríslušenstvo. Nech vám priamo nekonkuruje, ale vašu ponuku vhodne dopĺňa.

Druhý spôsob, ako na internetovej reklame zarobiť, je postaviť sa na druhú stranu bojiska. Reklamný priestor nepredávať, ale nakupovať. Propagovať vlastný tovar alebo služby a mať zisk z ich predaja. Ale o tom nabudúce.

 

(Článok bol prevzatý zo súkromného blogu autora: http://lubomirstulajter.wordpress.com/2012/11/28/internetova-reklama-cesta-k-bohatstvu-i/)

(Článok bol prevzatý zo súkromného blogu autora: https://lubomirstulajter.wordpress.com/2012/09/22/pocitac-v-pocitaci/)

Čítajte viac: http://lubomirstulajter.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=308819&bk=48988#ixzz2DZEza7KW

(Článok bol prevzatý zo súkromného blogu autora: https://lubomirstulajter.wordpress.com/2012/09/22/pocitac-v-pocitaci/)

Čítajte viac: http://lubomirstulajter.blog.sme.sk/clanok.asp?cl=308819&bk=48988#ixzz2DZEza7KW

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?