Z čoho žije Google?

Autor: Ľubomír Štulajter | 22.3.2012 o 6:00 | Karma článku: 8,76 | Prečítané:  2849x

Mnohí z nás poznajú Google len ako jednoduchú stránku s farebným názvom a vyhľadávacím okienkom uprostred. Hoci ju používame denne, netušíme, čo sa za ňou skrýva. Možno sme kdesi zachytili aj informáciu, že Google je jednou z "garážových" firiem. Ruzumej: založených v garáži. Dnes by sa už táto spoločnosť nevošla ani do tej najväčšej garáže na svete.

Skúsme na úvod použiť sedliacky rozum. Keďže vyhľadávač Google používa veľká časť sveta, asi to nebude len jednoduchá stránka bežiaca na jednom serveri. Minimálne jeden server má hociktorá slovenská firma, výnimkou nie sú ani také, čo ich majú desiatky. Globálny Google ich teda bude mať prinajmenšom tisíce. Ale vyhľadávač, to nie je len stránka, ktorú vidíme. Ak si všimneme, že nám prakticky čokoľvek nájde v zlomku sekundy (len to porovnajme s reakciami servera, od ktorého nás v práci delí stena kancelárie), je jasné, že okrem serverov zobrazujúcich známu stránku www.google.com, resp. u nás www.google.sk, je potrebné množstvo výkonných strojov, ktoré priebežne prehľadávajú Internet a ďalšie kvantum, ktoré zozbierané dáta skladujú, aby nám v prípade potreby boli k dispozícii. Asi to teda budú skôr desaťtisíce, nie spomínané tisíce.

Možno vieme, že známe služby Gmail alebo Youtube tiež patria firme Google. A ak sme započuli niečo o novej sociálnej sieti Google Plus alebo online kancelárskom balíku Dokumenty Google, musí nám byť jasné, že konkurent všadeprítomného Facebooku alebo veľkého Microsoftu nepovstane zo dňa na deň z prachu.

Skúsme teda použiť zdroj, ktorý "vie všetko", samotný vyhľadávač Google. Ľahko sa dostaneme k informáciám, že firma, ktorá začínala v roku 1998 v jednej garáži v Californii, mala o 13 rokov neskôr ročný obrat 37,905 miliárd amerických dolárov, zisk 9,737 milardy USD a vyše 32 tisíc zamestnancov. Kde sa tie peniaze berú, z čoho taký kolos žije a ešte je vysoko ziskový?

Hlavným zdrojom príjmov firmy Google je reklama. Ak si všimneme vo výsledkoch vyhľadávania odkazy od ostatných odlíšené farebným pozadím alebo samostatným stĺpcom, alebo reklamné texty pridané do videí na Youtube, to je práve ono. Viac ako 96% zo spomínaných takmer 38 miliárd dolárov boli príjmy z reklamy (http://investor.google.com/financial/tables.html).

Reklamný systém Google Adwords je to, čo túto firmu živí. Hoci na reklamnom trhu ešte stále dominujú televízie (globálne 40,5% oproti podielu 17,9% online reklamy), Internet konkurentov rýchlo dobieha: v tomto roku sa predpokladá medziročný nárast objemu online reklamy o 12,8%, kým televízie získajú o 5% viac ako vlani a tlačené médiá sa musia uspokojiť s 0,5%-tným globálnym rastom, v Európe a USA sa už dokonca musia zmieriť s poklesom (http://www.zive.sk/najrychlejsie-rastie-on-line-reklama/sc-4-a-299651/default.aspx).

Čo je teda vlastne Google Adwords? Slovenské firmy by mali spozornieť, keďže náš trh za svetom tradične zaostáva a konkurencia v tomto priestore zatiaľ nie je zďaleka taká veľká ako v USA, alebo napríklad aj v susednej Českej republike. Ide o systém využívajúci pohodlnosť dnešného človeka, ktorý, keď niečo hľadá, nevezme do ruky encyklopédiu, keď chce niečo kúpiť, neobieha obchody, ale sedí a kliká... Okrem informácií, ktoré nám vyhľadávač ponúkne zadarmo, nám nad nimi zobrazí tie, za ktoré si platia inzerenti. A kedže ani klikať sa nám nechce zbytočne veľa, je pravdepodobné, že ako potenciálny zákazník skôr klikneme na ten odkaz, ktorý vidíme vyššie. Hľadáte novú práčku? Pokazila sa vám mikrovlnka? Skúste, čo vám Google ponúkne na prvých priečkach...

Ide o spravidla textové reklamy, ktoré sa na prvý pohľad podobajú odkazom nájdeným vyhľadávačom. Kto chce byť vyššie, platí viac. O tom je dnešný biznis na Internete. Ak si chcete takto spropagovať vlastný web alebo e-shop, nič vám v tom nebráni. Stačí sa (bezplatne) zaregistrovať, preklikať si to a ak sa vám to pozdáva, vložíte kredit, z ktorého sa budú čerpať poplatky za zobrazenie reklamy. Presnejšie - nie za zobrazenie, ale až za kliknutie na ňu. Textové reklamy (nielen v systéme Adwords, ale aj v konkurenčnom Etarget, alebo v ČR Sklik) sú totiž spravidla spoplatnené formou Pay Per Click (skrátene PPC), čo znamená, že za reklamu zaplatíte až vo chvíli, keď na ňu niekto klikne a dostane sa tým na váš web. Kým si ju nikto nevšimne, nestojí vás nič. Poplatok za kliknutie je od niekoľkých centov do desiatok centov, v prípade vysokej konkurencie môže prekročiť aj euro. Ceny nie sú pevné, tvoria sa trhovo. Čím vyššie chcete mať svoj odkaz zobrazený a čím vyššiu konkurenciu máte, tým viac musíte zaplatiť. Teda musieť nemusíte - maximálnu cenu, ktorú ste ochotní zaplatiť, si určujete sami. Ale ak je príliš nízka, váš odkaz bude zobrazený na nižšej pozícii, prípadne sa nezobrazí vôbec. Ak máte nejaké prebytočné eurá, môžete si to vyskúšať. Ale ak chcete do internetovej reklamy investovať väčšiu čiastku, buďte opatrní, alebo svoju kampaň zverte do rúk profesionálnej reklamnej agentúre, ktorá si síce tiež zinkasuje svoje, ale riziko, že reklama nebude mať žiadny efekt, je v tomto prípade predsa len menšie.

 

PPC

Výhodou internetovej reklamy je jej adresnosť, t.j. zacielenie na ľudí, ktorí hľadajú práve to, čo vy ponúkate. Ďalej flexibilita: kedykoľvek ju môžete zmeniť, pozastaviť alebo naopak zvýšiť rozpočet. A v neposlednom rade merateľnosť - ak viete, ako na to, resp. ak to vie vaša reklamná agentúra, môžete presne zmerať, koľko vás získanie nového zákazníka stálo a koľko ste vďaka online reklame zarobili naviac, resp. ak je kampaň zle nastavená, vidíte, že ste v strate a môžete zareagovať skôr, ako vaše peniaze nenávratne odtečú na účet Google. :-)

 

Na internetovej reklame však môžete zarobiť aj v prípade, že nič nepredávate, ani neponúkate žiadne služby. Google sa totiž s vami o svoje príjmy rád podelí. Nie, nie je to fikcia typu "Bill Gates rozdáva svoje miliardy", ale realita. Reklamu totiž Google nezobrazuje len vo svojom vyhľadávači, ale aj v reklamnej sieti zloženej z miliónov webových stránok, zapojených do systému Google Adsense, ktorý je protipólom Google Adwords. Adsense vám umožní získať polovičku z príjmov Google za reklamu. Samozrejme nie zadarmo a nie zo všetkých, ale len z tých, ku ktorým vy sami firme Google dopomôžete. Je to férová ponuka: Google poskytne reklamný systém, vy reklamný priestor a zisk si delíte fifty-fifty. Ale nie je to zase také jednoduché. Zvlášť na malom slovenskom trhu. Potrebujete k tomu vlastné www-stránky s čo najvyššou návštevnosťou. Nezabúdajte - stále ide o Pay Per Click, t.j. Google vám zaplatí len za tú reklamu, na ktorú na vašom webe niekto klikne. Takže web písaný v slovenčine bude pre vás skôr koníčkom ako živobytím. Ale ak máte čo ponúknuť svetu a ovládate angličtinu, môžete prísť k iným príjmom... Tomu však ešte bude predchádzať množstvo tvrdej práce, kým vaša návštevnosť dosiahne takú úroveň, aby sa vám to vyplatilo. Ale keď ste raz v niečom dobrí, nezľaknite sa svojej šance, veď keby Larry Page a Sergey Brin v tom deväťdesiatom ôsmom nemali odvahu pustiť sa do toho, dnes by sme tu nemali Google. :-)

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

SVET

Populisti získajú, euro môže skončiť. O čom rozhodli Taliani

V Rakúsku populizmus prehral, v Taliansku mu môže rezignácia premiéra pomôcť. Neúspešné referendum vystrašilo trhy.

KOMENTÁRE

Renzi dal sám sebe mat. Dostala ho aj Európa?

Taliansky výsledok je politicky nepomerne ďalekonosnejší než rakúsky.

BLOG MIROSLAVA BEBLAVÉHO

Beblavý: Porušil Lajčák pri Evke zákon? Takmer s istotou

Dôležité je, či bol porušený verejný záujem.


Už ste čítali?